Zoeken
  • HIlde

Je heupbuigers zijn niet kort, ze zijn overwerkt!

Waarom voelen je heupbuigers zo gespannen? En waarom is enkel stretchen niet de juiste oplossing?




Wat is de oorzaak? Tijdens de zwangerschap worden de buikspieren van een vrouw (onvermijdelijk) uitgerekt. Spieren werken het meest effectief als ze een optimale lengte hebben. Niet te kort en niet te lang. De verlenging die optreedt tijdens de zwangerschap, zorgt ervoor dat de buikspieren minder goed werken. Dit vermindert de hoeveelheid ondersteuning die ze bieden voor de stabiliteit van de rug. Aangezien iemand het werk moet doen om de rug te stabiliseren... neemt de psoas (een primaire heupbuiger) het over. Deze hecht zich ook vast aan de ruggengraad.



Opgelet: ook een foute houding (te holle rug) heeft dezelfde gevolgen... Dus, wat gebeurt er als de psoas het te druk heeft met het stabiliseren van je rug om zijn werk als heupbuiger te doen (om bijvoorbeeld het been op te heffen tijdens het lopen)? Wees nooit bang, uw TFL is klaar om het over te nemen. Ooit met een foamroller ter hoogte van je voorste broekzak gerold? En gedacht, aauw het doet pijn! Of heb je last van kniepijn of pijn en spanningen aan de IT-band, die aan de buitenkant van je bovenbeen ligt? Dat is de TFL en een teken dat hij overwerkt is.



Nu zijn beide primaire heupbuigers, de psoas en TFL, gespannen! Allemaal vanwege een ineffectieve kernstabilisatiestrategie! Hoe lossen we dit op? 1) Start met het stretchen van beide heupbuigers zodat ze (tijdelijk) wat relaxter zijn.

2) Werk aan die buikspieren. En daarmee bedoel ik niet doe meer sit-ups! Werk aan de diepe buikspieren. En leer ze op een correcte manier gebruiken door middel van je ademhaling! In het filmpje krijg je twee stretchoefeningen en twee buikspieroefeningen uit. Als het nog niet meteen lukt, oefen veel, wees consistent en heb vertrouwen in het proces! Veel succes!



23 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven