Zoeken
  • HIlde

Laat je bloedwaarden regelmatig controleren!

Bijgewerkt: 4 feb 2020



Weetjes:


  • Lage ijzerwaarden kunnen ervoor zorgen dat je je uitgeput voelt. Als je ijzerwaarden te laag zijn zal je kracht en je uithoudingsvermogen verminderen. Hoeveel inspanningen je hier ook voor levert.

  • Zware trainingen en zware menstruatie (hevige bloedingen) kunnen ijzervoorraden uitputten. Veel vrouwen verliezen meer ijzer dan ze kunnen innemen via hun dieet. Dit betekend dat een effectief ijzersupplement vinden zeer belangrijk is. Tegenwoordig bestaan er goede ijzersupplementen die geen constipatie veroorzaken.

  • Een simpele bloedtest kan dit tekort gemakkelijk opsporen. IJzer moet tussen de 50 en 150 ng/ml zijn.

  • Ook vitamine D en B12 zijn gemakkelijk te controleren in het bloed en zouden optimaal moeten zijn als je een actief leven hebt!


Mijn verhaal:


Een tijdje geleden begon ik vage klachten te krijgen: sneller moe vooral na training, stagnatie in mijn progressie tijdens krachttraining, veel honger, duizelig, snel koud, haarverlies. Ik deed nochtans alles wat ik moest doen: vroeg in bed, zo gezond mogelijk eten.


Zijn die klachten dan normaal? Ik heb drie kinderen, ik sport veel, een drukke job, volg tussendoor nog opleidingen. Bovendien is progressie bij krachttraining een proces dat geen lineaire curve volgt. Ben ik ziek? Absoluut niet. De vraag is eerder: ‘functioneer ik optimaal?’


Na mijn laatste zwangerschap, nu twee jaar geleden, was ik gestopt met het nemen van supplementen. Dus naar de dokter om bloed te controleren!

Resultaat:

  • ijzer: zwaar tekort,

  • B12 niet optimaal (optimaal is 500 ng/L voor sporter is dit 700),

  • vitamine d niet optimaal (80ng/ml is optimaal).


Aangezien ik orthomoleculaire therapie heb bijgestudeerd weet ik best wel veel over suppletie en kan ik de nodige stappen ondernemen om mijn waarden terug op pijl te krijgen.


Neem niet aan dat het normaal is dat je moe bent. Vrouwen hebben vaak ijzer te kort. Maak een afspraak met je arts en bespreek je bloedwaarden.


Wordt vervolgt….


Bronnen van ijzer:


IJzer komt in de voeding vooral voor in rood vlees, vis en gevogelte. Een andere, minder goed opneembare vorm van ijzer wordt aangetroffen in onder andere bonen, gedroogd fruit, graanproducten en bladgroenten.


Tekenen van een mogelijk ijzertekort:

  • vermoeidheid

  • koude ledematen

  • prikkelbaar

  • bleekheid

  • hoofdpijn

  • duizeligheid

  • zwakte

  • verminderde weerstand

  • hartkloppingen

  • pijn op de borst wijst op bloedarmoede door ijzergebrek

IJzerdeficiëntie komt veel voor bij vrouwen. Andere belangrijke risicofactoren zijn kinderen in de groei, zwangerschap, zware menstruatie of operaties met bloedverlies. Door een slechte absorptie en inname lopen vegetariërs en ouderen meer risico op ijzerdeficiëntie.



Over Muscula:


• Gespecialiseerd in fitness voor vrouwen (krachttraining en uithoudingstraining).

• Pre- en postnatale fitness: fit voor, tijdens en na de zwangerschap. Extra aandacht voor het trainen van bekkenbodemspieren en buikspieroefeningen na de bevalling.

• Universitair geschoolde trainsters.

• Personal training, small group personal training en voedingsadvies.

• Fitness in Limburg: Diepenbeek dicht bij Hasselt, Bilzen en Genk.


Meer info:

Bij muscula vind je de geschikte fitness coach/personal coach (krachttraining en conditietraining) voor vrouwen in Limburg.

Onze praktijkruimte ligt in Limburg: Diepenbeek, vlak bij Hasselt, Genk, zonhoven en Bilzen.


Wij zijn gespecialiseerd in:

- Pre- en postnatale fitness. Wil je terug sporten na de zwangerschap? Dan moet je eerst zorgen dat je bekkenbodemspieren terug sterk worden. Je bekkenbodemspieren trainen zal sporten na de bevalling veilig maken.

Dus ben je van plan om zwanger te worden en wil je fit zijn tijdens de zwangerschap. Of ben je juist bevallen en wil je je buikspieren na de zwangerschap terug trainen?

Heb je vragen over welke fitness-, krachtoefeningen of conditieoefeningen je wel of niet mag doen? Wil je exact weten hoe je voor de zwangerschap, tijdens de zwangerschap en na de zwangerschap fit en sterk wil zijn? Kom dan zeker eens langs bij Muscula!

- Wij geven ook fitness aan vrouwen die last hebben van rugpijn, kniepijn, pijn aan de nek of last hebben van een hernia.

Heb je last van lage rugpijn, kniepijn of pijn aan de nek?

Dan is het zeer belangrijk dat je krachttraining doet vanuit een correcte basispositie. Als je de krachtoefeningen niet correct uitvoert kan je nog meer last krijgen van blessures. Als de krachttraining correct wordt uitgevoerd, ga je die klachten juist verminderen of zelfs helemaal uitschakelen! Wij geven aangepaste en verantwoorde oefeningen om rugklachten of andere klachten te verminderen.

- Je wordt begeleid door universitair geschoolde en ervaren personal coaches die zich bovendien constant bijscholen. De juiste begeleiding is zeer belangrijk om op een veilige en verantwoorde manier terug te sporten na de bevalling of om te sporten na een blessure.

- Veel vrouwen fitnessen nog op de foute manier om hun specifiek doel te bereiken.

Wat is jouw fitness doel?

Toename in kracht, conditie verbeteren, terug fit na de zwangerschap, fit tijdens de zwangerschap of spieropbouw na de zwangerschap, bekkenbodemspieren trainen na de bevalling, verminderen van rugpijn, kniepijn of nekpijn, terug sporten na een hernia, wil je meer spieren, vetpercentage naar beneden, afvallen zonder dieet of een beter zelfbeeld?

Zoek je professionele fitnessbegeleiding in Limburg en meer bepaald de regio Hasselt-Bilzen-Genk-Diepenbeek-Zonhoven? Twijfel niet langer en neem contact met ons op!

45 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven